Hopp til hovedinnholdet Kontakt oss

Moderne leilighet i historisk hus

Drømmen om egen hage og roligere omgivelser fikk Melanie og Øyvind til å flytte fra Tøyen og ut av byen. I Edward Munchs gamle bolig har de nå skapt sitt eget lille kunstverk – med god hjelp fra De Lilla.

Fra utsiden av sveitservillaen «Sommerfryd» er det lite som avslører at det ligger en moderne og nyoppusset leilighet innenfor de fire veggene. Saken var en ganske annen for et halvt år siden, da paret bestemte seg for å kjøpe én av de tre boenhetene i sameiet. Siden den gang har det skjedd store forandringer i det ærverdige huset. Kjøkkenet er flyttet, badet er totalrenovert og det er flere enn Munch som har fått øve seg på penselstrøk i huset på Nordstrand.

– Det er et fint hus med nydelige detaljer, men det var nedslitt og eldgammelt i leiligheten da vi kjøpte. Vi så potensialet, men forstod raskt at vi måtte pusse opp mesteparten, forteller Melanie.

Åpen løsning mellom stue og kjøkken

Trengte hjelp til oppussingen

Til å begynne med hadde paret planer om å gjøre en del på egen hånd. Samtidig var de klar over sine egne begrensninger. Noen prosjekter må rett og slett tas av fagfolk. Derfor tok paret kontakt med flere entreprenører for å få hjelp med oppussingsobjektet på Nordstrand. De Lilla var den siste entreprenøren Melanie og Øyvind hadde på befaring, men de havnet umiddelbart på førsteplass etter besøket.

– Christian, som er prosjektansvarlig hos De Lilla, var veldig enkel å prate med. Jeg fikk et skikkelig godt førsteinntrykk av ham. Han kom med ideer og anbefalinger fra det øyeblikket han tråkket innenfor døra. Vi fikk følelsen av at han hadde kontroll og at jobben kom til å bli gjennomført på en ryddig måte, sier Melanie.

Oppussing av en hel leilighet kan være krevende. Ikke minst i en travel hverdag med fulltidsjobb og andre forpliktelser. Med knapp tid og et fastsatt budsjett var paret avhengige av en entreprenør de kunne stole på gjennom prosessen.

– Når du skal pusse opp er du interessert i å vite hvor mye det kommer til å koste. Derfor var det betryggende at De Lilla ga oss et konkret tilbud. I tillegg kunne de starte arbeidet raskt. De ga oss et tidsestimat på hvor lang tid det ville ta – og de holdt fristen, sier Øyvind.

– De Lilla vet hva de driver med. Håndverkerne har levert kvalitet og godt håndverk. Alt er på plass der det skal være, og vi har ikke fått noen ubehagelige overraskelser underveis. De ble nesten som venner til slutt, så jeg kommer til å savne dem litt, forteller Melanie lattermildt.

Noen av de gamle elementene som brede karmer og listverk er beholdt

Store endringer

Den slitte leiligheten Melanie og Øyvind en gang kjøpte har nå fått et realt løft. I løpet av noen få måneder har De Lilla både forvandlet leilighetens form, farge og fremtoning. Blant annet ved å endre romløsningen.

– Vi hadde vært inne på tanken om å rive noen av veggene, men vi var redde for at det var bærevegger. Det var det også, men det var ingen hindring for De Lilla. De sjekket tegningene og sørget for at alt gikk riktig for seg. Effekten overrasket oss. At vi åpnet opp er noe av det vi er mest fornøyde med, forteller Øyvind.

Den åpne løsningen får TV-stuen, spisestuen og kjøkkenet til å gå i ett. Dermed føles leiligheten lysere, renere og større enn noen gang. Før var det forskjellige gulv i alle rommene, mens den nye parketten får alt til å henge sammen på en harmonisk måte. Samtidig har paret muligheten til å skille rommene fra hverandre med elegante romdelere i glass.

Det som en gang var et soverom, har blitt til kjøkken. De Lilla har sørget for at alt av rør og elektrisk er som det skal, mens Kvik har levert og montert den stilrene kjøkkeninnredningen. Badet har også fått en overhaling. Der ble alt revet ned og bygd opp igjen fra bunnen av med fliser og baderomsinnredning fra Norfloor.

Gammelt møter nytt

Det ferdige resultatet utmerker seg med lyse flater og stramme linjer. Stilen er nordisk og moderne, der bruken av treverk hjelper til med å varme opp uttrykket og gjøre det hjemmekoselig.

Alt er gjennomført og ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Selv armaturene i børstet messing matcher lampene i leiligheten. I tillegg har paret valgt å ta vare på noen av de gamle elementene for å bevare historien som sitter i veggene til «Sommerfryd»-villaen.

– Selv om leiligheten er en helt annen etter oppussingen, har vi sørget for å blande gammelt og nytt. Sjelen i huset er ikke borte. Vi har med vilje beholdt de brede karmene, vinduene og listverket. Det har vært viktig for oss å ivareta noe av det gamle som gjør leiligheten til en del av sveitservillaen, forteller Melanie.

Nå som leiligheten er ferdig, kan roen senke seg for paret på Nordstrand. Likevel klør det i fingrene deres etter å starte på neste prosjekt: drømmehagen.

Men først må våren komme.

Referanser

De Lilla pusser opp for over 500 kunder hvert år. Her kan du lese erfaringen til noen av dem.

En fargeeksplosjon på Skøyen

Mellom Frogner- og Skøyenparken finner du det særegne borrettslaget Casinetto. Her bor småbarnsfamilien på fire som fikk oppfylt ønsket om en fargerik og moderne leilighet.

Les mer

Endelig fikk Gladkokken drømmekjøkkenet

Med hjelp fra De Lilla har Gladkokken fått et kjøkken spesialtilpasset hverdagen til en av landets største matbloggere.

Les mer

Pusse opp eller flytte

Kristian hadde bodd i leiligheten sin i over ti år, da han stod over et vanlig dilemma: Pusse opp eller flytte? Med hjelp av De Lilla fikk han et nytt hjem – i samme leilighet.

Les mer
Se flere referanser

Verdt å lese

Her får du masse gode tips og råd på hva du bør tenke på når du skal pusse opp. I tillegg forteller vi deg litt hva som skjer i De Lilla. God lesning!

Pusse opp hus eller leilighet? Dette bør du vite om

Les mer Pil til høyre

Fordeler med egen prosjektleder til oppussing

Les mer Pil til høyre

Velg riktige fliser når du skal pusse opp bad

Les mer Pil til høyre

Skal du male stue? Da bør du tenke på dette

Les mer Pil til høyre
Se flere artikler
Kontakt oss

Kontakt oss

Fyll ut kontaktskjema og vi vil kontakte deg senest innen to virkedager.
For at vi skal kunne gi deg best mulig oppfølging, trenger vi litt mer utfyllende informasjon. Derfor har dette skjemaet flere spørsmål som skal hjelpe oss med å gi deg riktig oppfølging.

E-postadressen vil kun bli brukt til å besvare denne henvendelsen.
Maks 8 siffer, f.eks. 11122333.
Er du tidligere kunde?
Hva ønsker du hjelp til på badet?

Maximum file size: 5MB

Tillatte filtyper er .jpg, .jpeg, .png, .gif, .doc, .docx og .pdf.
Har du valgt kjøkkenleverandør?

Maximum file size: 5MB

Tillatte filtyper er .doc, .docx og .pdf.
Hva ønsker du hjelp til på kjøkkenet?
Hva trenger du hjelp til for å pusse opp inne?

Maximum file size: 5MB

Tillatte filtyper er .doc, .docx og .pdf.
Hva ønsker du totalrenovert?

Maximum file size: 5MB

Tillatte filtyper er .doc, .docx og .pdf.
Hva ønsker du hjelp til å få malt?
Vi deler ikke dine personlige opplysninger med andre. Les mer om hvordan vi behandler personopplysninger.