Hopp til hovedinnholdet Kontakt oss

Enkelt og greit med iSEKK

Du har helt sikkert lagt merke til dem. De gule avfallssekkene som står rundt omkring i byen. Det er ikke uten grunn. Fargen er én ting, men de gule sekkene fra iSEKK gjør det også lettere å levere avfall på en mer miljøvennlig måte.  

Ideen oppstod i 2008 da tre karer med et stort miljøengasjement ville endre måten vi kvitter oss med byggavfall på. Før iSEKK kom på banen var det ingen enkel sak å kvitte seg med skrot. I alle fall ikke i bynære strøk der plass er mangelvare. Terskelen for å bestille en stor container var høy, mens muligheten for å sortere avfallet var minimal. Løsningen på utfordringen skulle vise seg å være like enkel som den er genial.

Gjør det lettere å bli kvitt avfall

Enten du skal kvitte deg med løvet som har samlet seg opp gjennom høsten eller få hjelp av håndverkere til å pusse opp boligen din, kan sekkene fra iSEKK brukes. De kommer i tre forskjellige størrelser som er tilpasset avfallet som skal kastes, og når jobben er gjort kommer iSEKK og henter dem. Enkelt og greit.

– Selv om vi også leverer containere, tar sekkene våre mindre plass. Det gjør iSEKK til en fleksibel løsning for alle parter. Sekkene kan plasseres nært der du river, de er ikke et like stort hinder for forbipasserende og siden vi bruker kranbil for å hente dem, er de enkle å fjerne, forteller Brynjar Hopen som er daglig leder i iSEKK.

Brynjar Hopen, Daglig leder iSEKK. Foto iSEKK

Det fleksible konseptet er også en av grunnene til at samarbeidet mellom De Lilla og iSEKK fungerer så bra. Når sekkene er fylt opp – enten de står på en gressplen, et tak eller en balkong – kommer iSEKKs kranbil og henter dem. Den samme bilen kan brukes til å heise inn byggematerialene til håndverkeren fra De Lilla. På den måten blir arbeidskraft og -tid utnyttet på best mulig måte.

Når gult blir grønt

Det er ikke bare håndverkere fra De Lilla som nyter godt av det sømløse konseptet til iSEKK. Det gjør miljøet også.

– Vi er tuftet på miljøvennlige prinsipper, og i løpet av vår levetid har folk har blitt mye mer miljøbevisste. Hvis du jobber med et oppussingsprosjekt som bidrar til forskjellig type avfall, byr sekkene våre på en mulighet for å sortere det allerede på byggeplassen, sier Brynjar.

Ambisjonen er at mest mulig av det som kastes resirkuleres og gjenbrukes, slik at ressursene i avfallet blir en del av et sirkulært kretsløp. For eksempel blir gipsen som kastes i de gule sekkene sendt til resirkulering, så sant alt er kastet i en egen sekk. Da blir den til nye gipsplater til nye byggeprosjekter.

Hvis det ikke er grunn nok til å sortere i seg selv, blir det også billigere hvis du leverer sortert avfall, enn hvis du kaster hummer og kanari i samme sekk. Likevel er det en del av avfallet som kastes i sekkene det ikke er mulig å gjenvinne. Det har iSEKK funnet en løsning på, slik at ressursene ikke blir bortkastet.

– Restavfallet går i hovedsak til energigjenvinning. Det betyr at det går til forbrenning, som igjen blir til energi. Så det er ikke nytteløst avfall, sier Brynjar.

iSEKKs kranbil henter fylte sekker. Foto: iSEKK

Vil bedre byen

Miljøfordelene stopper ikke med sorteringen. Bærekraftsarbeidet til iSEKK handler nemlig om mer enn avfallet i seg selv. Det handler også om å bidra til å nå målet om å gjøre Oslo til en nullutslippsby. I konseptet ligger det allerede en gevinst i at byen spares for ekstra kjøring ved at iSEKK samler opp sekkene i store kjøretøy. Da slipper håndverksbedrifter og privatpersoner unna mange kjøreturer. En annen side av saken er hvilke typer kjøretøy som brukes for å frakte avfallet.

– Målet om nullutslipp er et viktig skifte for byen og for bransjen, blant annet når det gjelder tungtransport. Vår ambisjon er å få fire-fem nullutslippsbiler som henter sekkene rundt omkring i byen. Det er en ambisiøs og spennende utvikling å være en del av, sier Brynjar.

Sammen bidrar tiltakene til å bedre den daglige driften og det totale fotavtrykket til virksomheten. Bilrutene som kjøres hver dag optimaliseres og iSEKK bruker teknologi som hjelper til med å finne områder med rom for forbedring.

– Vi ser med positive øyne på at vi opererer i en by som har så store ambisjoner om å lede an i det viktige miljøarbeidet det er å skape en nullutslippsby. Til syvende og sist er målet at vi klarer overgangen på en trygg og forsvarlig måte.

Bærekraftsarbeidet er viktig for iSEKK. Foto; iSEKK

Hjelper hverandre

De Lilla og iSEKK har jobbet sammen i mange år, vokst i takt og spilt hverandre gode. På den ene siden stiller iSEKK sin ekspertise til disposisjon ved å lære opp prosjektledere og håndverkere i avfallshåndtering. På den andre inspirerer De Lilla til å jobbe enda bedre med kundereisen.

– Vi lærer mye av oppfølgingen, tjenestene og servicen De Lilla yter opp mot kundene. Det handler om å bli opplevd som en god leverandør i alle deler av kundereisen. De virker gjennomført profesjonelle og de er flinke på rekruttering og oppfølging, også opp mot oss som leverandør, avslutter Brynjar.

Verdt å lese

Her får du masse gode tips og råd på hva du bør tenke på når du skal pusse opp. I tillegg forteller vi deg litt hva som skjer i De Lilla. God lesning!

Fire steg mot nytt gulv

Les mer Pil til høyre

Gladkokken etter oppussing av kjøkken

Les mer Pil til høyre

Velg riktige fliser når du skal pusse opp bad

Les mer Pil til høyre

Skal du male stue? Da bør du tenke på dette

Les mer Pil til høyre
Se flere artikler

Referanser

De Lilla pusser opp for over 500 kunder hvert år. Her kan du lese erfaringen til noen av dem.

Moderne leilighet i historisk hus

Drømmen om egen hage og roligere omgivelser fikk Melanie og Øyvind til å flytte fra Tøyen og ut av byen. I Edward Munchs gamle bolig har de nå skapt sitt eget lille kunstverk – med god hjelp fra De Lilla.

Les mer

En fargeeksplosjon på Skøyen

Mellom Frogner- og Skøyenparken finner du det særegne borrettslaget Casinetto. Her bor småbarnsfamilien på fire som fikk oppfylt ønsket om en fargerik og moderne leilighet.

Les mer

Endelig fikk Gladkokken drømmekjøkkenet

Med hjelp fra De Lilla har Gladkokken fått et kjøkken spesialtilpasset hverdagen til en av landets største matbloggere.

Les mer
Se flere referanser
Kontakt oss

Kontakt oss

Fyll ut kontaktskjema og vi vil kontakte deg senest innen to virkedager.
For at vi skal kunne gi deg best mulig oppfølging, trenger vi litt mer utfyllende informasjon. Derfor har dette skjemaet flere spørsmål som skal hjelpe oss med å gi deg riktig oppfølging.

E-postadressen vil kun bli brukt til å besvare denne henvendelsen.
Maks 8 siffer, f.eks. 11122333.
Er du tidligere kunde?
Hva ønsker du hjelp til på badet?

Maximum file size: 5MB

Tillatte filtyper er .jpg, .jpeg, .png, .gif, .doc, .docx og .pdf.
Har du valgt kjøkkenleverandør?

Maximum file size: 5MB

Tillatte filtyper er .doc, .docx og .pdf.
Hva ønsker du hjelp til på kjøkkenet?
Hva trenger du hjelp til for å pusse opp inne?

Maximum file size: 5MB

Tillatte filtyper er .doc, .docx og .pdf.
Hva ønsker du totalrenovert?

Maximum file size: 5MB

Tillatte filtyper er .doc, .docx og .pdf.
Hva ønsker du hjelp til å få malt?
Vi deler ikke dine personlige opplysninger med andre. Les mer om hvordan vi behandler personopplysninger.