Pusse opp hus eller leilighet? Dette bør du vite om

Skal du pusse opp huset eller leiligheten? Å pusse opp en hel bolig er et omfattende prosjekt, og det finnes mange feller du kan gå i. Prosjektansvarlig i De Lilla, Svein Paulsen, guider deg gjennom hva du bør tenke på for at oppussingen skal bli en suksess.

Hva og hvor mye skal pusses opp?

Har du mulighet til å totalrenovere, eller er du nødt til å gjøre strenge prioriteringer? Det aller første du bør ta stilling til, er hvor mye du har å pusse opp for. Du gjør derfor lurt i å sette opp et budsjett for å få oversikt over hvor mye du kan bruke på oppussingen.

Her bør du ta høyde for at det kan komme uforutsette tillegg, for eksempel om det dukker opp store feil og mangler ved riving av vegger, tak og gulv. Som en tommelfingerregel bør du beregne 10-15% ekstra midler til slike tillegg.

Så fort du har oversikt over budsjettet, kan du gjøre en vurdering av hva og hvor mye som skal pusses opp – både hva gjelder omfang og standard. Kanskje kan du utsette oppussing av et rom til senere, eller så kan du velge noen rimeligere løsninger?

– Hvor lenge du skal bo i boligen er en viktig faktor for hvor mye og hvor omfattende du skal pusse opp. Om du skal bo der lenge vil det være mer hensiktsmessig å legge mer i oppussingen, enn om du skal flytte ut om et par år, sier Paulsen.

Når du har bestemt deg for hva som skal gjøres bør du lage en grundig beskrivelse av arbeidet du ønsker utført, slik at alle aktører du kontakter får samme beskrivelse.

Trenger du interiørarkitekt?

Skal du i gang med et større oppussingsprosjekt? I så fall vil det være smart å inkludere en interiørarkitekt i planleggingsfasen, som kan hjelpe deg med materialvalg, møbler, belysning og lignende for å skape den røde tråden i hjemmet.

De kommer med mange nyttige tips og råd som kan spare deg for mye tid og hodebry, forteller Paulsen.

Må du søke om byggetillatelse?

Hvorvidt du må søke om byggetillatelse avhenger av omfanget av oppussingen, og hva slags type bolig du har. Med enebolig har du i flere tilfeller mer fleksibilitet enn hvis du bor i rekkehus eller borettslag.

Du er typisk søkepliktig dersom du skal:

  • Flytte eller rive bærevegger
  • Gjøre endringer som kan bryte brannskillet
  • Endre bruksområde for tilleggsrom, for eksempel gjøre om bod til soverom.
  • Flytte kjøkken
  • Pusse opp bad og våtrom
  • Gjøre fasadeendringer

– Jeg vil uansett anbefale å alltid kontakte kommunen og eventuelt styret i borettslaget for å sjekke om tiltaket er søkepliktig eller ikke. I tillegg bør du alltid bruke statikere, slik at arbeidet blir utført etter boka, forteller Paulsen.

Hvordan velge håndverkerfirma?

Valg av håndverkerfirma er en av de viktigste avgjørelsene i et oppussingsprosjekt. Det finnes dessverre mange skrekkhistorier der ute, så forsikre deg om at du benytter en seriøs aktør – det vil lønne seg både på kort og lang sikt.

– Første april kom det strengere krav til taksering av boliger. Fra å kun gjelde bad, skal nå boligen i sin helhet få en grundig tilstandsrapport. Å bruke seriøse håndverkere, og å få god dokumentasjon og garanti blir altså enda viktigere enn før, forteller Paulsen.

Det kan være vanskelig som privatperson å vurdere seriøsiteten til en aktør. Det er imidlertid flere signaler og informasjon du kan se etter som vil gi en god indikasjon.

Har håndverkerfirmaet lang erfaring, eller er det nyoppstartet? Lang fartstid er som regel et godt tegn. På den annen side er ikke nyoppstartet synonymt med useriøst, men for å være på den sikre siden bør du ta flere faktorer i betraktning for å vurdere hvorvidt de er til å stole på eller ikke.

Har håndverkerfirmaet gode forsikringer? Forhør deg om hvilke forsikringer aktørene har, da det vil gi en god indikasjon på grad av seriøsitet. Forsikringene burde kunne dekke både deg som kunde, dvs. boligen og håndverkerne.

Videre bør du forhøre deg om firmaet har fast ansatte, eller om det i hovedsak brukes innleid arbeidskraft. Bedriften har ikke like mye ansvar med innleid arbeidskraft, og det kan også være vanskeligere å få utbedret eventuelle feil dersom det ikke er faste ansatte.

Sørg også for å sjekke at håndverkerfirmaet er registrert i Brønnøysundregisteret og har ryddig økonomi, samt at håndverkerne har utdannelse/lang erfaring i sitt fag og gyldig HMS–kort.

Har håndverkerfirmaet gode referanser? Sjekk deres webside, Facebook–siden eller andre sosiale kanaler, eller be om å få snakke med tidligere kunder. Ser det bra ut? Flott! Hvis ikke – styr unna.

Hva koster det å pusse opp? Slik sammenligner du pris og kontrakter

Relatert til valg av håndverkerfirma er sammenligning av pristilbud og kontrakter. Det finnes ingen standard for utforming av kontrakter, så når du skal sammenligne pris for oppussingen så må du passe på at du faktisk sammenligner epler med epler.

Mange kan la seg friste av lokketilbud, men her bør det tvert imot ringe en varselbjelle. En unaturlig lav pris vil ofte bety fordyrende tillegg og ekstrautgifter som resulterer i en høy totalpris, så vel som mye frustrasjon. Med fastpris kan du derimot være trygg på at du holder budsjettet du har satt av.

For det første bør du sørge for at du får et detaljert tilbud, som tydelig beskriver prosessen. Sjekk at flere viktige aspekter er nevnt og beskrevet, som:

  • Betalingsplan, og at du ikke må betale sluttfakturaen før jobben er sluttført.
  • Start- og ferdigstillingsdato.
  • Dagmulkt/dagbøter dersom firmaet ikke overholder fristen.
  • Garanti på bad. Et bad av høy kvalitet skal kunne holde i 20-25 år. Du bør derfor velge noen som kan tilby garanti over minstekravet på 5 år.
  • God dokumentasjon på utført arbeid.
  • Tilstrekkelig tid til prosjektledelse, og hva ansvaret innebærer.

I tillegg bør du sjekke hva som er inkludert og ikke av produkter og materialvalg.

– Flere useriøse aktører forsøker å spare penger ved å bruke lavkvalitets produkter, som går på bekostning av kvalitet og holdbarhet. Sjekk derfor om de bruker kjente eller ukjente merker, og om de benytter produkter spesialtilpasset til for eksempel rom som bad og kjøkken, anbefaler Paulsen.

Koordinering av håndverkere – hvem tar prosjektledelsen?

I et stort oppussingsprosjekt er det veldig mye som skal klaffe, og både materialer, produkter og fagfolk skal bestilles og koordineres så alt kommer til riktig tid. Det er dermed fort gjort at det skjer feil, og en liten utsettelse kan føre til store ringvirkninger og tilleggsfakturaer.

Å ta på seg prosjektlederansvar selv, er noe man må vurdere grundig, det er arbeidskrevende, det krever god innsikt og det er et stort ansvar,

ifølge Paulsen.

– God prosjektledelse er noe av det aller viktigste i store oppussings- og totalrenoveringsprosjekter, så da bør du bruke en aktør som kan ta seg av styringen.

Å velge en aktør hvor god prosjektledelse er inkludert i kontrakten kan du derfor være både tids- og kostnadsbesparende, ettersom du som privatperson slipper å ta støyten for eventuelle utsettelser og bomfakturaer.

Sørg derfor for at det er satt av nok tid i kontrakten til prosjektledelse, og at det er tydelig avklart hva det ansvaret innebærer. For eksempel kan det være lurt å sørge for at både bestilling av materialer og produkter, og koordinering av leveranser og håndverkere er inkludert.

Sluttbefaring og dokumentasjon

Når boligen er klar, bør du delta på sluttbefaring for å sikre at oppussingsarbeidet er i henhold til tilbudet og fagmessig godt utført, og at du som kunde er fornøyd.

I sluttfasen er det også veldig viktig at du får dokumentasjon på hva og hvordan arbeidet er utført, i tillegg til garantibevis med tekst og bilder på baderom.

Dette er viktig dersom det skal gjøres etterarbeid på boligen, i tillegg til at det vil kunne øke attraktiviteten og verdien den dagen du ønsker å selge.

 

Trenger du råd, eller ønsker du befaring eller et uforpliktende tilbud? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg!

Kontakt oss

Kontaktskjema

Vi deler ikke dine personlige opplysninger med andre. Les mer om vårt personvern.